20 grudnia 2012

kurs na oplecenie rivoli - prezent na święta!

Przygotowałam dla Was, czytelników moich wypocin, prezencik. Oto moja efektywna i efektowna metoda oplatania kryształów rivoli 1122 Swarovskiego. Bez kleju i toho treasures. Wystarczą powszechne 15/0, 11/0, rivoli, igła i żyłka:)

Czekam na efekty i ślę cieplutkie, koralikowe życzenia!


Przedstawiam kurs, w którym krok po kroku pokażę jak opleść kryształ rivoli 1122 Swarovskiego przy zastosowaniu drobnych koralików dwóch rozmiarów. Jest to kolejna alternatywa dla haftu koralikowego - przy plecionkach (beading) nie wykorzystuje się podkładu do szycia oraz kleju.

Wszystkie etapy starałam się przedstawić możliwie w prosty sposób, posiłkując się schematami i zdjęciami. Cała plecionka jest oparta o ścieg tubular peyote.

Opleciony kryształ może stanowić kolczyk, zawieszkę a może element większej całości?

Materiały:
- koraliki toho 15/0 - na schemacie zielone,
- koraliki toho 11/0 - na schemacie pomarańczowe,
- kryształek rivoli Swarovskiego rozmiaru 12mm (opcjonalnie 10mm lub 8mm),
- żyłka - używam Jaxon Crocodile Premium 0,18mm (nadają się od 0.12 do 0.18),
- igła - używam Royal, marka bez różnicy ważne by bez trudu przechodziły 15/0,
- mata do koralikowania lub arkusz filcu - coś z czego koraliki nie będą uciekać,
- nożyczki,
- bigle/sztyfty,
- ew. inne koraliki typu dagers (grot), fire polish itp.

Główne zasady:
1. Staramy się żyłkę zaciągać dosyć mocno, tak, by koraliki były ułożone
ściśle, bez wolnych przestrzeni.
2. Plecenie koralikami rozmiaru 15/0 nie należy do najprostszych - koraliki te
są bardzo małe, mają też wąskie dziurki, dlatego należy pracować z nimi
delikatnie - przy dużej sile mogą pękać. Największe dziurki mają koraliki z
efektem opaque i transparent. Najciaśniejsze - silverlined, inside-colour i metallic.
3. Zawsze przechodźmy jeszcze raz przez pierwszy dodany w danym rzędzie koralik aby przejść do kolejnego rzędu.

Zaczynamy!

1. Na około metrową żyłkę z igłą nawlekamy dokładnie 32 koraliki 15/0. Pozostawiamy około 10-15 cm "ogon" i przechodzimy jeszcze raz przez pierwsze dwa dodane koralik, delikatnie zaciągając na kształt koła.


Przedstawiam tabelkę dla innych popularnych rozmiarów, zasada oplatania pozostaje taka sama.


2. Dodajemy po jednym koraliku 15/0 co drugi koralik z koła. Po dodaniu pierwszych 3 plecionka powinna się już nie rozjeżdżać.


Po dodaniu 16 koralików plecionka wygląda tak:


Tym samym wykonane zostały już 3 rzędy tubular peyote.


3. W kolejnym rzędzie dodajemy po jednym koraliku 11/0 pomiędzy te 15/0 które dodaliśmy w poprzednim rzędzie.


Cały rząd po dodaniu 16 koralików 11/0 wygląda tak:


4. Wracamy do 15/0. Dodajemy po jednym koraliku 15/0 pomiędzy dodane w poprzednim rzędzie 11/0. Delikatnie zaczyna tworzyć się forma koszyczka.


Cały rząd wygląda schematycznie tak: (w rzeczywistości ma to już nieco inny kształt)


5. Następnie dodajemy po jednym koraliku 15/0 pomiędzy te dodane w poprzednim rzędzie. Pod koniec tego rzędu umieszczamy rivoli wewnątrz plecionki. Nie będzie ona ściśle przylegać do kryształka, ale bez obaw! jaśniejszym kolorem zaznaczyłam te rzędy 15/0 które tworzą tył plecionki.


Dodawane koraliki będą układać się do wewnątrz koła.


6. Przechodzimy koralikami do rzędu z 11/0 (z punktu 3). Teraz dodajemy po jednym koraliku 11/0 pomiędzy 11/0. Sprawi to, że plecionka zacznie przylegać do rivoli.


Cały rząd:


W tym miejscu, jeśli plecionka się dopasowała, można zakończyć pracę. Należy przejść koralikami do miejsca gdzie wychodzi "ogon", zawiązać dwa supełki i przejść żyłką kilka koralików dalej, a następnie uciąć żyłkę. To samo zrobić z "ogonem". Nigdy nie ucinamy żyłek przy supełku.

Masz pytania? Pisz śmiało - weraph@o2.pl

Jeśli moja instrukcja pomoże ci w nauce - wspomnij o mnie - będę wdzięczna!

Kurs przygotowany bez licencji na odsprzedaż lub jakikolwiek inny użytek komercyjny.

Treść i zdjęcia tworzą integralną całość. Kurs nie może być kopiowany i
rozpowszechniany bez zgody Weroniki Kaczor, weraph

Niespodzianka na koniec!

Zajrzyjcie dalej
-
tam kilka sposobów na upiększenie plecionki:)

Przestawię teraz jak można urozmaicić formę plecionki.
A. Gwiaździsty wzór wewnątrz.


Wracamy z zewnętrznych 11/0 do 15/0 z punktu 5. Dodajemy po jednym koraliku 15/0 w co drugie miejsce na dodanie koralika. Myślę, że lepiej to obrazuje schemat. Ważne by wybierać bardzo równe koraliki, by gwiazdka miała ładne, symetryczne ramiona.


Przykładowy efekt - sześcioramienna gwiazdka w górnym kryształku:


B. Kwiatek. Dodajemy po dwa koraliki 11/0 pomiędzy co drugi koralik 11/0 z punktu 6.


Przykładowy efekt - szmaragdowy kwiatek.


C. Zewnętrzna gwiazdka. Dodajemy sekwencję 11/0, 15/0, 11/0 pomiędzy co drugi koralik 11/0 z punktu 6.


Przykładowy efekt


D. Aster. Dodajemy po trzy koraliki 15/0 pomiędzy koraliki 11/0 z punktu 6.


Przykładowy efekt

Oczywiście wariacji może być nieskończona ilość! Czekam na wasze pomysły! Myślę, że już wiecie jak opleść rivoli:) Za testowanie wzoru gorąco dziękuję - Karolinie, Kasi i Joli.

Wersja PDF

59 komentarzy:

  1. Niesamowita niespodzianka. Weraph - serdecznie dzięki, jak zwykle jesteś niezastąpiona. Już się nie mogę doczekać świątecznego urlopu aby osobiście zmierzyć się z koralikami Swarovskiego. Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały prezent . Dobrze, że ktoś z takim talentem dzieli się z nami swoją wiedzą i robi takie kursy i tutoriale. Dziękuję :) :) .
    Kolczyki ślicznie się prezentują.
    pozdrawiam - Iwona

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała niespodzianka. Trochę późno co prawda, by zdążyć zrobić prezenty pod choinkę... Ale i tak jesteś wielka. Na przyszły rok będzie jak znalazł

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny, przejrzysty kurs :) Szkoda, że nie poczekałam i oplatałam na czuja swoje rivolki... Nie musiałabym tyle kombinować z doborem ilości początkowej i całą resztą...
    Na następnych przetestuję Twój kursik :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak zwykle wspaniały i pomocny kursik na pewno spróbuję pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt i kolejnych cudnych pomysłów na Nowy Rok :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ale super tutorial !! ja obiecuję że w wolnej chwili i przy dostępności rivoli spróbuję :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. dziękuję za tutorialik, wspaniała niespodzianka!

    dzięki tobie już opanowałam koralikowe sznury a teraz może uda mi się opleść riwoli?

    bardzo lubię tutaj zaglądać, robisz wspaniałe cuda

    życzę pogodnych świątecznych dni i dużo nowych, twórczych pomysłów
    oliku

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatny tutorial, z pewnością będę korzysatać :) ślicznie dzięki za prezent.

    OdpowiedzUsuń
  9. Weroniko jak zwykle super!! i dziękuję bardzo( Rivoili juz w drodze...moze przed swietami dotra.../;)ostatnie proby skonczyly sie tym ze oplotlam je tak jak kulke:)wiec caly tyl byl schowany :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Droga Weraph, sprawiłaś mi- i na pewno wielu innym czytelnikom bloga- mnóstwo radości tym kursem! Miły prezent, zwłaszcza że właśnie czekam na dostawę rivoli. Dziękuję i życzę Wesołych Świąt ! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Droga Weraph, sprawiłaś mi- i na pewno wielu innym czytelnikom bloga- mnóstwo radości tym kursem! Miły prezent, zwłaszcza że właśnie czekam na dostawę rivoli. Dziękuję i życzę Wesołych Świąt ! :) Pozdrawiam serdecznie, Aga86

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak po świętach chwilkę złapię to napewno spróbuję!!! Jesteś wspaniała, za to, że dzielisz się tak bezinteresownie swoją wiedzą z innymi. I tworzysz same cudowności!!!
    Wesołych Świąt i sanych dobrych chwil w 2013 roku.
    Beata

    OdpowiedzUsuń
  13. prezencik na Święta przedni! dziękuję i życzę cudnych Świąt :o)

    OdpowiedzUsuń
  14. Un tutorial fantástico y unas piezas fantásticas. Aprovecho para desearte Felices Fiestas!! un saludo

    OdpowiedzUsuń
  15. Fantastic stuff! Thanks for the tutorial. Happy Christmas!

    OdpowiedzUsuń
  16. Serdecznie dziękuję Ci za ten kurs.
    Na razie zapoznałam się z nim teoretycznie, ale po świętach pomyślę nad wypróbowaniem swoich sił i zrobieniu takiego cudeńka.
    Na pewno podzielę się z Tobą i Czytelniczkami swoimi doświadczeniami.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzięki za tutorial! Spróbuję go przetestować w Nowym Roku. Mam już pewien słodki pomysł ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Fantastyczny tutorial, już bym chciała chwycić za igłę i się sprawdzić...ale poza igłą nie mam żadnych materiałów :/
    Bardzo bym chciała umieć robić takie piękne rzeczy jakie mogę u Ciebie oglądać - może to dobry pomysł na noworoczne postanowienie??

    OdpowiedzUsuń
  19. Wielkie wielkie dziękuję!!! Właśnie wypróbowałam tutorial i jestem zachwycona! Dokładny opis, proste w wykonaniu i niesamowicie efektowne. Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy ja już wspominałam, że Cię kocham? Nie? No to teraz wyznaję dozgonną miłość i wdzięćżność. Nie ma takiej drugiej jak Ty.
    Serdecznie dzię kuję i pozdrawiam
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękować za kurs, z pewnością kiedyś z niego skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Niech Cie Mikołaj ozłoci za ten kurs!!! Bardzo bardzo chciałam wykorzystać takie plecione rivoli do biżuterii z sutaszu ale nie znalazłam nigdzie takiego kursu! Pozdrawiam gorąco i bardzo dziękuję że postanowiłaś zdradzić nam tajniki tej właśnie techniki zdobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie wiem, czy kiedyś zdecyduję się zmierzyć z koralikami, ale z ogromną przyjemnością oglądam Twoje dzieła. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny prezent, dziękuję! :) Od dawna próbowałam walczyć z oplataniem, ale wszystkie kursy zawsze uwzględniały rivoli 14mm i cylindry 11o, i za nic nie potrafiłam sobie tego przełożyć na 12mm i "normalne" rocaille ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. No i się nie powstrzymałem. Od początku zamieszczenia przez Ciebie kursu powtarzałem sobie, że nie teraz... w nowym roku. I dziś pękłem. Właśnie skończyłem wyplatać pierwsze kolczyki. Dziękuję za kolejny wspaniały kurs i życzę Wesołych Świąt. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Jesteś niezastąpiona :*

    OdpowiedzUsuń
  27. Święta Bożego Narodzenia to niezwykły okres, pełen tradycji.
    Niech te święta będą niezapomnianym czasem spędzonym z bliskimi, w rodzinnym gronie, bez stresu, pośpiechu i zmartwień.
    Wszystkiego dobrego

    OdpowiedzUsuń
  28. tutorial super i bardzo profesjonalnie, jak zawsze! :) dzięki, że dzielisz się swoimi umiejętnościami!

    Najlepszego na Święta Weraph! uściski!

    OdpowiedzUsuń
  29. Wesołych Świąt. Dziękuję za wzór warto było poczekać.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dużo śniegu, smakowitej rybki, lekkiej i niegroźnej chrypki, uśmiechu od ucha do ucha i pogody ducha w nadchodzące święta:):)

    Cieszmy się:):):)Mnóstwo radości i rodzinnej atmosfery!!!!

    OdpowiedzUsuń
  31. No normalnie chyba byłyśmy bardzo grzeczne, skoro Mikołaj namówił Cię na taki dla nas prezent - wielkie dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
  32. Jak dla mnie the best tutorial ever!
    Dziękuję za już i proszę o więcej!

    OdpowiedzUsuń
  33. Fantastyczne!
    Mam tylko 1 pytanie- czy zamiast rivoli 8 mm mogę użyć 8.3mm(tylko takie znalazłam)
    GORĄCO POZDRAWIAM
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  34. A- mój e-mail: anianajma@interia.pl
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo dziękuję za fantastyczny i przejrzysty kurs. Zrobiłam właśnie parę kolczyków i wzrósł bardzo mój podziw dla autorki bloga. Praca z tak drobniutkimi koralikami nie jest łatwa... a jednak udało się, w dodatku z ręką w gipsie!

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo dziękuję za fantastyczny i przejrzysty kurs. Zrobiłam właśnie parę kolczyków i wzrósł bardzo mój podziw dla autorki bloga. Praca z tak drobniutkimi koralikami nie jest łatwa... a jednak udało się, w dodatku z ręką w gipsie!

    OdpowiedzUsuń
  37. Rewelacyjny tutorial. Udało mi się opleść rivoli za pierwszym razem :)
    Dziękuję i pozdrawiam.

    P.S.
    Wszystkie prace cudne :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Droga Weraph! Bardzo bardzo dziękuję za ten kurs! Od dawna chciałam spróbować swoich sił w wyplataniu, ale wydawało mi się, że to nie dla mnie. Jednak jak zobaczyłam ten tutorial i efekt, jaki można uzyskać, postaniwiłam spróbować :) I, wprawdzie za 3 razem, ale się udało! :D Nawet nie przypuszczałam, że praca z takimi maleństwami może być tak przyjemna ;)
    Dziękuję, że bezinteresownie dzielisz się z nami swoimi umiejętnościami i zachęcasz do tworzenia :) Jak będę miała trochę czasu, to wrzucę efekt mojej pracy na bloga i oczywiście napiszę dzięki komu to wszystko :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  39. Dziękuję...Jesteś Wielka...POZDRAWIAM -Lila

    OdpowiedzUsuń
  40. Ja również dziekuje za ten kurs. Trochę to trwało, ale właśnie skończyłam kolczyki. I okazało się, że uwielbiam te drobne koraliki. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Mam pytanie, czy koraliki powinny ściśle przylegać do rivoli?, bo u mnie mimo, że staram się mocną zaciągać żyłkę, rivoli jest jakby luźne.

    OdpowiedzUsuń
  42. przeczytałam z przyjemnoscią - jak każdy, dobry kryminał. Nic nie rozumiem, ale wyobrażam sobie. Pozdrawiam. Czy robisz te cuda na sprzedaż też?
    Jolka
    studioprojekt@post.pl

    OdpowiedzUsuń
  43. Rewelacyjny kurs, napisany "normalnymi słowami", przyjemnie się dłubało. Zainspirował mnie do własnych udziwnień podstawowego koszyczka. Pozdrawiam i ściskam.
    Katarzyna Nawrat
    http://katarzynanawrat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  44. Dziękuję za Super tutorial. Wkrótce zamierzam spróbować swoich sił w oblataniu kryształków. już nawet zamówiłam sobie koraliki.

    Pozdrawiam
    Monika
    precjozamoniki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  45. Ja również dziękuję :)
    Długo się przymierzałam, ale powstały moje pierwsze kolczyki, nie idealne ale własnoręcznie zrobione :)

    Pozdrawiam
    http://dixielandpl.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  46. Dziękuję BARDZO za ten tutorial! Jeśli masz ochotę, zajrzyj i zobacz mój pomysł na dalsze wykończenie oplotu dookoła - w wersji frywolitkowej.
    http://dorartthea.blogspot.com/2014/02/granatowo-niebieski-koronkowy-wisior-z.html
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  47. Super kurs, niestety nijak nie wychodzi mi oplatanie Rivoli 8mm :( Moja teściowa zapragnęła tych kolczyków http://2.bp.blogspot.com/-7n7gbBiU5AA/UNwxMbuil1I/AAAAAAAAGfE/RyTgpDa0iho/s400/szaraczki.jpg i niestety zaczynając od 24 koralików i podążając za Twoją instrukcją rivoli wklejone w sztyfta wcale nie chce trzymać się w koszyczku plecionym z koralików :( Ciągle wypada, przekręca się i przesuwa pomimo iż zaciągam żyłkę do granic jej wytrzymałości :(
    wilandra@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  48. no ja właśnie testuję Twój wzór robiąc biżuterię na swój ślub ;) Super czytelnie to napisałaś i fajnie się robi ;) Ja robię z większych rivoli od 12 mm w górę i w centrum oplotu dodałam jeszcze jeden rządek aby kamyk lepiej się trzymał ;) Pomysł na astra - świetny - tak mi się spodobał że własnie ten motyw wybrałam na zakończenie pracy. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  49. WOW! What a woderful tutorial... The diagrams are so clear and easy to follow.. The variations are very good.. Thank you so much for sharing this wonderful tutorial

    OdpowiedzUsuń
  50. Boskie, aż chyba i ja spróbuję kiedyś zrobić takie cudeńka :) Daję stronkę do ulubionych u siebie na blogu :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. Zawsze chciałam zrobić coś w tym stylu, a nigdy nie wiedziałam jak. Dziękuję! To bardzo pomocne! :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Piękne te kolczyki! Mi niestety coś nie wychodzi... Kryształek jest zawsze luźny. Próbowałam żyłki i nici. Próbowałam z 10 razy :( Ale się nie poddaje będę robić aż mi się uda! Podziwiam Twoje prace, jesteś genialna! Pozdrawiam i zabieram się za 11 rivoli! ;) Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj na mniejsza, parzystą l. koralików na początku. Pewne rodzaje koralików, np. silverlined są minimalnie dłuższe od innych np. metallic czy opaque, co sprawia ze oplot wyjdzie luźny. Na przyszłość - zapraszam do korespondencji mejlowej.

      Usuń
  53. Dzień dobry. Dziś zrobiłam kolejne rivoli - ma być kompletem do wisorka - bedą kolczyki. Wyszło mi , tylko musiałam ciut zmodyfikowac, bo mi rivoli wypadało ! Dorobilam jeden rządem z tyu i jest ok. Elżbieta Karczmarczyk -dziękuje bardzo za tutorial, bez niego i bez Ciebie nawet bym sie nie zabierała za beading. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  54. Bardzo przejrzysty opis. Dałam radę i wyszły mi całkiem fajne kolczyki. Okrągłe rivoli jakoś opanowałem ale nie potrafię sobie poradzić z kształtem kwadratu. Czy mogła bym liczyć na jakieś wskazówki?

    OdpowiedzUsuń
  55. Super przejrzysty kursik. Dziękuję, z pewnością spróbuję coś zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  56. Ile koralików TR 15/0 zastosować do rivoli 14mm? Zrobiłam 32 a i tak oczko jest za duże i rivoli przez nie przelatuje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj mniej, np. 30 lub uszyj więcej rzędów z 15/0.

      Usuń

Na pytania z komentarzy odpisuję mejlowo - a za każde pozostawione słowo - dziękuje!